Thee
Er zijn vier manieren om thee te conserveren voor gebruik:

Witte thee:

Het minst bekend is de witte thee: deze wordt simpelweg gestoomd en gedroogd.

Zwarte thee:

De zwarte thee-soorten, het meest bekend, zijn geoxideerd: de blaadjes worden gedurende een bepaalde tijd blootgesteld aan de lucht om een natuurlijke reactie te laten plaatsvinden. Dit zorgt dat de kleur van het blad verandert en de smaak wordt versterkt tot een warm en complex bouquet.

Oolong-thee:

deze is gedeeltelijk geoxideerd en houdt het midden tussen zwarte en groene thee.

Groene thee:

De vierde soort is groene thee. Groene thee wordt direct na het plukken gedroogd, waardoor deze niet fermenteert. Het is dus de meest natuurlijke theesoort.


Groene thee
De smaakt van groene thee is subtieler dan die van zwarte. Voor ongeoefende drinkers is de ruwe, grasachtige smaak even wennen. Mensen die niet bekend zijn met groene thee doen er dus goed aan te beginnen met, bijvoorbeeld de Japanse Sencha. Die is fris van smaak en toegankelijk Een populair alternatief voor beginners is groene thee met een aroma, bijvoorbeeld een Earl Green.
Voor gevorderde drinkers is er de pittige, kruidige Gunpowder, groene Chinese thee, die is gerold en daardoor een sterkere smaak bezit. Wie liever een mild potje thee zet , koopt de eveneens Chinese Pi Lo Chun, een groene thee met een mooi, kruidnagelachtig aroma. Voor de echte fijnproevers is er de kostbare maar zeer verfijnde Ambootia special White tea.
De meeste groene thee komt uit China en Japan, maar ook uit India, Vietnam en Formosa. Groene thee kan heel verschillend smaken, afhankelijk van de plaats waar de struik wordt gekweekt.
Bij groene thee worden de fermentatieprocessen opzettelijk onderdrukt of voortijdig afgebroken. Dat kan op twee manieren: de Chinese of de Japanse.
In China laat men de verse bladeren iets fermenteren. Daarna worden ze in de grote pannen boven een vuurtje geroosterd. Zo wordt de oxidatie onderbroken. De groene kleur van het blad blijft behouden; de thee zelf wordt uiteindelijk lichtoranje.
In Japan daarentegen laat men de bladeren helemaal niet fermenteren; ze worden meteen na de pluk gestoomd. De activiteit van de fermenterende enzymen wordt zo meteen onderbroken en het bladgroen blijft behouden. Japanse thee kleurt als u er water op giet citroengeel tot groenachtig.
Groene thee bevat een aantal stoffen die een positieve invloed hebben op uw gezondheid. U moet daarbij in de eerste plaats denken aan vitamine C. Maar groene thee bevat ook belangrijke mineralen en sporenelementen, en andere gezondheidbevorderende stoffen. De werkzame stoffen van groene thee, die bij verhitting uit de blaadjes aan het theewater worden afgegeven, zorgen voor gezondheid en welzijn; ze bevorderen uw concentratievermogen en het vermogen te ontspannen.